Minggu, 09 September 2012

Rumah Tua Pusaka

5 komentar


Assalamualaikum, lama sudah tak bersua, jika masih ada suasana raye bin yayow bolehlah saya mencuri kesempatan minal aidin walfaidzin. Tidak terasa sudah setahun blog ini tidak saya sentuh, karena disamping kesibukan yang ada, juga karena kurangnya materi-materi yang ingin saya ulas dan masukkan kedalam blog ini.

Libur lebaran yang setahun merupakan kesempatan mudik alias baliek kampong ke Rohil tercinta. Pada lebaran kemaren saya tak melewatkan kesempatan untuk menjepret objek-objek yang khas di kota kemenangan dengan kamera handphone yg seadanya,  berikut adalah hasilnya:


Rumah tua yang terletak didepan Masjid omeh, dengan ukiran khas melayu Tambusai.

Rumah Atuk H. Hamzah

Salah satu rumah tua di Desa Sintong


Akik, MCK tradisional di sungai Rokan

Rumah tua di Desa sedinginan

Itak sidah, Dodol khas orang Rokan.


5 Responses so far

  1. Unknown says:
    Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
  2. Salam bapak...
    Sya yahya dri semenanjung malaysia ipoh perak...
    Sangat ingin tau nama kg di kawasan bapak kg sedinginan...
    Sy jenerasi ketiga dari keturunan yg di di pahamkan pernah dgr cerita mulut ke mulut dari nenda ke ayah yg kami ni berasal dari kg sedinginan dan dari puak tembusai.
    Juga pernah dimaklumkan kepada saya sekitar tahun 50an ke 60an...ayah sya akan pergi ke tanjung tualang perak atas araham nenda sya utk mengambil wang kiriman hasil kebun dri kg sedinginan indonesia dikirim ke mngkin puak2 sekampung yg balik ke sesinginan dan beekirim hasil ke malaya melalui nya utk di kirim ke nenda sya melalui saudara di tanjung tualang...
    Tpi sekitar 70an ke 80an sudah tiada lg aktiviti tsbt.
    Sy sendiri pun bnyak yg tidak paham dgn silah orng tua saya...cuma dengar2 dri mulut ke mulut org2 tua yg kami berasal dari kg sedinginan indo.sy pun xpaham nak bertanya dimulai dri mana...cuma sya ingin tau..apakah memang ada nama kg sesinginan di sana..dan ingin tau berapa bnyak daerah di kwsan bapak yg bersangkutan dgn nama sedinginan.

  3. Unknown says:

    Saye nak cuba jawab, bolehkan yg empunya blog.
    Ade, kami ni lah orang kampung tu. Nama kampung kami ni SEDINGINAN, satu je nama kawasan Sedinginan ni. Tapi nama-nama kampung kat Sedinginan tu banyak lagi. Kalau nak tahu lebih banyak cuba tengok kat google maps. Haa... nampak lah kampung Sedinginan nan cantik tu macam mane. Mane tau kita bersaudara. Saudara sesuku melayu dan muslim tentunya. Salam dari Sedinginan.

  4. Unknown says:
    Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
  5. Salam juga
    Disedinginan juga ada satu keluarga berdarah Perak Malaysia
    Ya itu Alm Haji Hamzah Bin Kh Mukmin.
    Dimana ibunda beliau adalah orang Perak dan makam datuk beliau pun di perak. Konon Beliau punya hak atas sebidang tanah ibunda nya di malaysia, tapi tidak diambil karena anak dan cucu beliau banyak di Indonesia.
    Sekarang Keluarga Alm Datuk Haji Hamzah Bin Mukmin banyak tersebar di sekitar johor baru.

Leave a Reply

Label